2 Aralık 2017 Cumartesi

Amsterdam

AMSTERDAM GEZİ YAZISI


Yazı içindeki tüm fotoğrafları üstlerine tıklayarak büyük boyutlu olarak görebilirsiniz!


Amsterdam'a yaptığım gezi ile ilgili olarak hazırladığım ilk yazıda sizlere Amsterdam'ın karaağaçları anlatmıştım. Bu yazıda Amsterdam ile ilgili genel bilgileri vererek Amsterdam serisine devam edeceğim. 



ULAŞIM

Gezi bütçelerimde önmeli bir kalem olan uçak biletini en uygun fiyatı bulduğum Ukrayna Havayolları'ndan (UIA) aldım ve ilk defa Kiev üzerinden aktarmalı bir yolculukla yurt dışına çıkış yaptım. İnternet sitesinde Türkçe hizmet sunan UIA ile Ankara - Kiev - Amsterdam uçak biletimi (gidiş/dönüş) müthiş uygun fiyata (121€ / 400 TL) aldım. Bunda UIA'nın uygun fiyat sunmasının yanı sıra, bileti yaklaşık bir yıl öncesinden almış olmamanın da payı büyük oldu. Uçuş tarihi yaklaştıkça benim biletin fiyatı 1500 TL'ye yaklaşmıştı! 

Yurt dışı seyahatlerimin keyifli bölümlerinden biri;
biniş kartını almak ve uçuşa hazırlanmak.

Ukrayna Havayolları'nda farklı biletleme seçenekleri var (bizdeki Pegasus'un işletme tarzı ile benzer). Biletinizi alırken bagaj ve/veya yemek durumuna göre fiyat artıyor. Yolculuk sırasında Ukrayna'nın milli renklerinden oluşan hoş kıyafetleri ile servis yapıyorlar ve yüzlerinde sürekli (gerçetken tüm yolculuk boyunca) tebessüm oluyor (en azından benim iki uçuşumda durum böyleydi). Koltuk ceplerinde bulunan mönülerden seçiminizi yapıp, nakit veya kredi kartı ile ödeme yaparak yemek içmek mümkün.  

        Amsterdam - Kiev uçuşumda tercihim Ukrayna birası Lvivske (Львівське) 1715 oldu!

Kiev Havalimanı'nın (Boryspil International Airport) yolcu dostu olduğunu gördüm. Geniş oturma alanları, çocuklar için oyun alanı, uygun fiyatla satış yapılan kafeteryası, temiz tuvaletleri, sakin Duty Free (gümrüksüz satış) mağazaları ve ücretsiz internet erişimi ile beni mutlu etti. Kiev üzerinden yolculuk yapınca üç farklı şehirdeki (Ankara, Kiev ve Amsterdam) Duty Free mağazalarını kullanma olanağım oldu. Kiev'de kaliteli Ukrayna votkaları (gerçekten) sudan daha ucuz!

UIA’nın Kiev Borispol Havalimanı'ndan hareket eden tüm uçakları Terminal D’den kalkıyor. Transit geçiş yapacak yolcular alandaki yön tabelaları ile kolaylıkla yolu bulabilirler. D terminaline girişte güvenlik geçişi (arama ve pasaport kontrol) var. D terminalinde kapılar iki yerde bulunuyor; zemin diyebileceğim ana katta ve (merdivenle inilen) alt katta. Transit geçişle ilgili bilgiler için şuradan bilgi edinebilirsiniz.

Kiev Borispol Havalimanı'ndan görüntüler.

Kiev - Amsterdam uçuşum sorunsuz bir şekilde gerçekleşti. Hollanda topraklarındaki, bir ressamın tuvalindeki resmi andıran tarım alanlarını ve Amsterdam'ın üzerinde geçerken kalemle çizilmişçesine yapılmış şehir düzenlemesini seyretmek beni epey keyiflendirdi. Tarım alanlarının görüntüsü Hollanda'nın neden bu alanda mucize yarattığının ipuçlarını veriyor. İlgili haber burada!

Hollanda'daki tarım alanları ve Amsterdam'ın bir kısmının yukarıdan görünümü.

Amsterdam Schiphol Havalimanı'nda şehir merkezine ulaşmak için taksi, otobüs ve tren seçenekleri var. Bence en kolayı trenle ulaşmak. Havalimanının hemen altında tren istasyonu var sıklıkla farklı trenler geçiyor. Gerek Amsterdam'ın gerekse Hollanda'nın pek çok yerine buradaki trenleri (ya da bağlantılı trenleri) kullanarak ulaşmak mümkün. En çok tercih edilen yöntem, havalimanından Sprinter veya Intercity trenleri ile Amsterdam Centraal'e (merkez tren garı) gitmek (tek yön bilet 4.20€), oradan da yürüyerek, (hemen gar binasının önünden hareket eden) otobüs veya tramvayla (hatta feribotla!) son noktaya ulaşmak. 

 Amsterdam Centraal'deki ulaşım seçeneklerinin tamamı burada
 Tren planlamanızı da şuradan yapabilirsiniz! 

Tren bileti almak için çok sayıda sarı renkli biletmatikler var. Ben önce bunlardan bilet almak istedim ama bunların kartlara dolum yapan makineler olduğunu anlayınca bilet satış veznelerine yöneldim ve oradan tren biletimi aldım. Dilediğiniz tarih ve yön için dilediğiniz sayıda bilet almak mümkün. Trenlere binmeden önce, havalimanının tren istasyonuna inilen merdivenlerin başındaki sarı makinelere biletinizi okutarak geçerli hale getirmeyi (valide etmeyi) unutmayın! Havalimanı ile merkez tren garı arasındaki uzaklık 17.5 km. Trenler, 3 durağın bulunduğu bu güzergâhı yaklaşık 18 dakikada kat ediyor. 

 Amsterdam'daki şehir içi ulaşım ile ilgili tüm bilgileri burada! 
 Büyük boyutlu bir şehir içi ulaşım haritasını da şurada!


Amsterdam havalimanından dönüş yapacak olanlara bir uyarıda bulunmak istiyorum. Amsterdam, özellikle ABD uçuşları için önemli bir transfer merkezi olduğundan, gidiş (departure) terminallerinde müthiş yoğunluk oluyor.

Eğer check-in işlemini internetten (alana gelmeden önce) yapmadıysanız, ilk sıra burada başlıyor. Check-in işlemleri bankolarda değil sadece mavi renkli makinelerde yolcunun kendisi tarafından yapılıyor (bankolarda görevliler tarafından check-in hizmetinin sadece VIP yolculara verildiğini gördüm). Check-in işleminden sonra bagaj teslimi yapmak ve güvenlik geçişinden geçmek için uzunca bir sıra sizi bekliyor. Sıranın sonunda bir görevli check-in yaptığınıza dair makineden verilen (ya da sizin kendi yazıcınızdan aldığınız) çıktıdaki ya da telefon ekranındaki barkodu bilgisayara okutarak kontrol yapıyor. Kontrolden sonra oradaki bagaj teslim alanına geçmiş oluyorsunuz. Bagaj teslimi de tamamen bilgisayar kontrollü bir sistemde yolcu tarafından yapılıyor. Bagaj teslimi; sırada beklerken, ekranlarda nasıl bagaj teslimi yapılacağını anlatan videoları izleyen herkesin kolaylıkla yapabileceği bir işlem. Sorun olduğunda görevliden yardım isteyebilirsiniz.

Bagajınızdan kurtulduktan sonra sırada önceki sırayı aratacak uzunlukta (gerçekten epey sabır gerektiren) güvenlik kontrolü sırası var. Ben uçağımın kalkışından yaklaşık 2.5 saat önce alana gelmiş olmama rağmen (özellikle güvenlik geçişindeki sıra nedeniyle) uçağa zor yetiştim. 
Bir daha Amsterdam'a gidersem dönüş günü en az 3 saat önce havalimanında olurum!


AMSTERDAM ŞEHİR KARTI (I amsterdam City Card)

Yurt dışı gezilerimde özellikle müzelerin çoğunu ücretsiz gezebilmek ve şehir için ulaşım seçeneklerinden sınırsız yararlanabilmek için şehir kartları satın alıyorum. Hatta bu kartları gitmeden önce internetten satın alıyorum, uçaktan inip pasaport kontrolünden geçtikten sonra da alanda bulunan turizm ofisinden kartımı teslim alıyorum. Amsterdam'da da bunu yaptım ve 2 no'lu varış terminalindeki (arrival 2) turizm ofisinden kartımı ve gittiğim gün kullanmak için (metro, otobüs ve tramvayda geçerli olan) günlük ulaşım kartımı aldım. Amsterdam şehir kartı ile ilgili bilgiler ve internet satış mağazası şurada!

I amsterdam city card ile size bir de kartın nerelerde hangi faydaları sağladığını gösteren kitapçık veriliyor. Kitapçıkta bir de şehir haritası var. Turizm ofislerinden veya şehrin pek çok yerinden "TOURS&TICKETS" broşürlerini ücretsiz olarak alabilirsiniz. Bu broşürde çok sayıda mekan ve etkinlik için indirim kuponları ve işe yarar bir şehir haritası var. Gezi planı yaparken de içindeki seçeneklerden faydalanabilirsiniz.
Amsterdam seyahati için iki cüzdan dostu;
I amsterdam city card ve indirim kuponlarının olduğu TOURS&TICKETS broşürü.

Turizm ofisinden aldığım günlük ulaşım kartı (solda) ve konaklayacağım evin
bulunduğu Lelylaan'a gitmek için havalimanındaki tren bilet satış gişesinden
aldığım tren bileti (sağda).

Hemen hemen tüm önemli müzelere ücretsiz giriş olanağı sağlayan, keyifli bir kanal turunu da kapsayan Amsterdam kartın 24, 48, 72 ve 96 saatlik seçenekleri var. Ben üç günlük (72 saatlik) kartı internetten 73.15 €'ya almıştım. Amsterdam'da üç gün boyunca gezdiğim müzeler ve tekne turu için toplam 178.5 € indirim elde ettim. Buna üç günlük ulaşım kartı bedelini de (17 €) eklediğimde Amsterdam kartı bana net (178.5 + 17 - 73.15) 122.35 € kâr sağlamış oldu. Yurt dışı gezilerinizde gittiğiniz şehri ve ülkeyi daha iyi anlayabilmek için benim gibi müze gezmeye de zaman ayırıyorsanız Amsterdam'da mutlaka "I amsterdam City Card" almanızı öneriyorum.

I amsterdam City Card kişisel fayda analiz tablosu!  😉


ŞEHİR İÇİ ULAŞIM

Tramvay, tren, otobüs ve metro hatlarından oluşan geniş bir ulaşım ağı ile Amsterdam; gezilmesi, bir yerden bir yere ulaşılması kolay bir şehir. Şehir içi ulaşım biletleri tramvay, otobüs ve metroda kullanılabiliyor, trenler için ise ayrı bilet kullanmak gerekiyor. Şehir içi ulaşım hizmeti veren GVB'den veya şuradan şehir içi ulaşım planlamanızı yapabilirsiniz. Tüm şehir içi ulaşım haritaları ise burada!
Dam Meydanı'ndan geçmekte olan bir tramvay ve müşteri bekleyen bisiklet taksiler.



Dam ve Rokin caddelerinin kesiştiği kavşakta bisikletliler.


Bunların dışında genellikle iki kişi taşıyan üç tekerlekli bisikletleri de şehir içi ulaşımda kullanabilirsiniz. Yerel halkın temel ulaşım aracı bisiklet. Amsterdam'ın hemen her yerinde hareket ya da park halinde bisiklet görmek mümkün. Hatta bazı merkezi yerlerde yüzlerce bisikletin park halinde bulunduğu bisiklet park alanları var.

Park halindeki bisikletler.


Bir kenti güzelleştiren ve o kente değer katan araç; bisiklet!


Bisiklet şehir insanı için yaşamının bir parçası haline gelmiş durumda; herhangi bir yere ulaşım için ya da küçük eşyalarını taşımak için bisiklet kullanıyorlar. Pek çok bisiklette çocuk taşımak için bir veya iki tane oturma yeri görmek mümkün. Bisiklet kullanırken yanındaki bisikletli ile sohbet edeni, bisikletin ön tarafındaki koltuğunda oturan çocuğunu eğilip öpeni, kulaklığı ile müzik dinleyeni, bir elinde direksiyonu tutarken diğer eli ile cep telefonu kullananı görmek bana başka bir keyif verdi. Amsterdam'da bisikletli yaşamdan 1 dakikalık video şurada!

Amsterdam'da bisikletli yaşamdan iki kesit.


Ben Amsterdam'da şehir içi ulaşımda sadece tramvayı kullandım. Şehrin hemen her önemli yerine tramvay ile ulaşmak mümkün.
Tıpkı bisikletler gibi tramvaylar da bir kente artı değer katıyor.

Soldaki fotoğrafın devamı sağda, yani tramvay aynı caddede ilerliyor.
Tramvay yolundaki yeşil alana dikkat!

Amsterdam'daki tramvaylar (genellikle) 5 bölümlü ve 4 körüklü uzun bir vagondan oluşuyor. İlk ve son kapından biletle binmek ve inmek serbest. İkinci ve üçüncü kapılardan binmek yasak, bu iki kapı sadece iniş için kullanılıyor. Dördüncü kapının olduğu bölümde küçük bir kapalı alanda bilet satan bir personel var, biletiniz yoksa buradan bilet almak mümkün. Tramvaya her binişte ve inişte (evet inerken de!) biletinizi okutmanız gerekiyor (check-in and check-out). Yolculuk sırasında sık sık anonsla bu hatırlatılıyor. Bilet okutmak için kapıların hemen yanında ve bilet satılan kabinin yanında küçük makineler var. Amsterdam'da kısa bir tramvay yolculuğu için lütfen buraya buyurun!

Amsterdam tramvayları.

Biraz da Amsterdam'la ilgili temel alışveriş bilgilerini paylaşmak istiyorum. Amsterdam her bakımdan pahalı bir şehir, 1 €'nun 4 TL olduğu ülkemizden gittiğinizde bu pahalılığı daha şiddetli hissediyorsunuz. Marketten bir küçük suyu 1.5 € ödeyip aldıktan kısa süre sonra yarım litre suya yaklaşık 6 TL verdiğiniz aklınıza geliyor ve o andan itibaren suyun tadı bir başka güzel oluyor! Şehrin pek çok yerinde şubesi bulunan (Schiphol Havalimanı'nda bile var!) Albert Heijn market temel alışveriş bakımından kurtarıcı oluyor. Bizdeki Migros türü bir marketler zinciri olan Albert Heijn'in şubelerinde özellikle hazıryiyecek bölümü muhteşem zenginlikte. Aklınıza gelen her türden hazır yiyeceği uygun fiyata almak ve ekonomik olarak karın doyurmak mümkün. Hediyelik olarak çikolata almak için de burada uygun seçenekler var.

Singel kanalının kenarındaki çiçek pazarı (Bloemenmarkt) gezmesi keyifli yerlerden biri.


Amsterdam'ın önemli turistik noktalarından biri de çiçek pazarı (Bloemenmarkt). Singel 1012 adresinde bulunan pazar bir sokak boyunca yan yana kurulu dükkan ve tezgahlardan oluşuyor. Çok sayıda (özellikle soğanlı) çiçek tohumunu burada bulmak mümkün. Çiçeklerin yanı sıra magnet, anahtarlık, vb. hediyelik eşyayı da uygun fiyata buradan alabilirsiniz. Pazarın başlangıcında Albert Heijn'in bir şubesi var. Ben günlük gezilerimin sonunda genellikle buraya geldim, marketten yiyecek ve içecek aldım, Koningsplein'de (Krallar Meydanı) banka oturdum, insanları, gelip geçen tramvayları ve bisikletlileri seyrederek keyifle karnımı doyurdum; tavsiye ederim!


Çiçek pazarının yanı başındaki Koningsplein'de mola.

Amsterdam ile ilgili hazırlayacağım gezi yazısında, çoğu yüzlerce yıllık çok sayıda estetik görünümlü bina fotoğrafı paylaşacağım. Amsterdam'daki binalarla ilgili olarak şimdilik sadece ilginç bir özellikten bahsetmek istiyorum; kancalar!

Amsterdam'da gezerken, tablo güzelliğindeki binaları seyretmek için
sık sık yürümeye ara verdim.


Adeta bir masal kitabının sayfalarından çıkmış gibi görünen, birbirine omuz vermiş, az katlı Amsterdam evlerinin/binalarının üst kısımlarına baktığınızda, sokağa doğru uzanan bir bölüm (uzantı) göreceksiniz. Ucunda bir kanca olan bu kısımlar binaların üst katları için eşya taşınması amacıyla kullanılıyor. Kancaya takılan bir makara yardımı ile eşyaların üst katlara kolaylıkla taşınması sağlanıyor. Bizim binalarımıza kıyasla epey dar olan, bu nedenle de neredeyse bir insanın geçebileceği genişlikte kapıları olan binalardaki büyük eşya/malzeme taşınmasına böyle çare üretmişler.
Amsterdam kancaları!

Yazımın başlangıcında Amsterdam merkez tren garından (Amsterdam Centraal) bahsetmiştim. Amsterdam'a yakın uzaklıktaki (Zaanse Schans gibi) gezilecek yerlere, diğer Hollanda şehirlerine veya başka Avrupa ülkelerine ulaşmak amacıyla buradan trene binebilirsiniz. Özellikle tramvay ile gara ulaşmak çok kolay. Amsterdam Centraal ile ilgili bilgilere şuradan ulaşabilir, buradan da tren tarifelerine bakabilirsiniz.

Amsterdam merkez tren garı (Amsterdam Centraal).

Bu yazımda sizlere (belki de sizin de kullandığınız) bir telefon uygulamasından bahsetmek istiyorum; MAPS.ME! Uygulamayı ücretsiz olarak telefonunuza ya da tabletinize indirdikten sonra, internetten şehir/ülke adı girerek parçalar halinde (Kuzey Hollanda, Orta Hollanda gibi)haritaları indiriyorsunuz. Haritalar son derece detaylı, bina numaralarına kadar görmek mümkün. Harita üzerinde müze, kafe, vb. yerleri işaretlediğinizde dilediğiniz zaman (internet olmadan)uydu yardımı ile haritaları kullanabiliyorsunuz.
Bundan sonra yurt dışı gezilerimde olmazsa olmazlarımdan biri MAPS.ME oldu!

Amsterdam'a gitmeden önce gezi planımda olan tüm yerleri MAPS.ME Amsterdam haritasında kaydettim. Amsterdam'da bir yer ararken gerektiğinde uygulamayı açtım, kısa sürede uydu bağlantısı ile nerede olduğumu harita üzerinde gördüm ve gideceğim yere kolaylıkla ulaştım.


Evet, Amsterdam gezimden çıkardığım ikinci yazının sonuna geldim.

Amsterdam seyahatimle ilgili diğer yazılarıma aşağıdaki bağlantılardan ulaşabilirsiniz.


"Amsterdam'ın karağaçları" başlıklı yazım şurada!

"Amsterdam Müzeleri" başlıklı yazım şurada!

"Amsterdam Sokakları" başlıklı yazım ise burada!

***Amsterdam seyahati öncesi okunacak kitap önerisi***
Ben Amsterdam seyahatim öncesinde bir Hollandalı yazarın kitabını okumak istedim ve böylece Harry Mulisch'i tanıdım, muhteşem romanını keşfettim, hatta şurada yazdım, tavsiye derim.



Nice Gezi Yazısı 




Sümer Özvatan
Mayıs 2017



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder