23 Kasım 2017 Perşembe

Szentendre


Yazı içindeki tüm fotoğrafları üstlerine tıklayarak büyük boyutlu olarak görebilirsiniz!

Budapeşte ile ilgili diğer yazılarım: 

Budapeşte fotoğraf gösterisini buradan izleyebilirsiniz!

Tuna kıyısında şirin bir Macar kasabası; Szentendre.

8 - 11 Mart 2016 tarihlerinde Macaristan'ın başkenti Budapeşte'ye yaptığım gezinin (akşamında Türkiye'ye dönüş yaptığım) son gününde, Budapeşte'ye yaklaşık 22 km uzaklıktaki şirin kasaba olan Szentendre'ye gittim.


Szentendre, Tuna kıyısında yaklaşık 26.000 nüfusu ile huzur dolu bir kasaba.

Budapeşte'nin Buda yakasındaki Batthyány meydanından her yarım saatte bir hareket eden H5 numaralı trenle Szentendre'ye ulaşmak çok kolay. Budapeşte'de kullandığınız ulaşım bileti (veya Budapest Card) ilk 5 km'de geçerli, Békásmegyer'den itibaren 15 km için ayrıca bilet almanız gerekiyor. Tren içinde kondüktörler tarafından satılan biletin ücreti 310 HUF.

H5 treni ile Szentendre'ye gidiş bilgileri ve kullandığım biletler (solda).
Kasabanın farklı noktalarında yerleşim haritaları var (sağda).
Ben trene Margit köprüsünün Buda ayağının altındaki istasyondan bindim ve yaklaşık 40 dakikalık keyifli bir yolculuktan sonra hattın son durağı olan Szentendre istasyonunda indim. 
Trenle Szentendre'ye gitmek insana keyif veriyor.
Trenden indikten sonra alt geçidi kullanarak Kossuth Lajos caddesine çıkıp kısa bir yürüyüş sonrasında müzeleri, sanat galerileri ve sanatçıları ile bilinen kasabanın merkezine ulaşılıyor. Daha bu başlangıç bile size bu şirin kasabada nasıl güzel saatleri yaşayacağınızı göstermeye yetiyor. 
Kossuth Lajos caddesi boyunca müzeler ve kiliseler var.
Kossuth Lajos caddesinin sonundaki Fö meydanı.

Kossuth Lajos caddesinin uzantısı olan Dumsta Jenö sokağından Fö meydanına çıkış.

Fö meydanı.

Fö meydanı Szentedre'nin önemli bir buluşma noktası.

Çatı sanatı!

17. YY'da Osmanlılardan kaçan Sırpların yerleştiği Szentendre, tarihi mimarisi ve ulaşımın kolaylığı ile Budapeşte'ye düzenlenen turların önemli bir durağı. Kasabada turistlere yönelik çok sayıda hediyelik eşya satan dükkân, yerel yemeklerin tadılabileceği restoran ve çok sayıda kafe var.

Birbirinden güzel vitrin ve genel görünümleri ile Szentendre dükkânları.

Söz dükkânlardan açılmışken Szentendre sokaklarında gezinirken ilgimi en çok çekenlerden biri birbirinden yaratıcı ve hoş görünümlü dükkân tabelaları oldu.



                                Her biri özenle tasarlanmış ve hazırlanmış dükkân tabelaları.


Szentendre'deki keyifle gezime kısa bir kahve molası vermenin zamanı geldi. Ben tercihimi Elisabeth Kafe'den yana kullandım. Aynı zamanda yemek molası da verebileceğiniz bir restoran olan mekanı güler yüzlü insanlar işletiyor. Dışarıdaki masalardan birinde oturdum, kahvemi içerken hem Fö meydanındaki insanları hem de birbirinden estetik binaları seyrettim. Bir sonraki molamı ise kasabadaki bir Türk dükkânında (Sakir Bazaar Souvenir) ikram edilen demleme çay ile yaptım.

Fö meydanındaki Elisabeth Kafe'de ve Şakir hediyelik dükkânında keyifli molalar.

Şimdi önce dükkânlarda satılan objelere şöyle bir bakalım, ardından da Szentendre'deki evlere ve evlerin kapılarına göz atalım.

 Çarpım tablosu, el işi örnekleri, sapanlar, tişörtler ve Macar porselenleri.


 Szentendre evleri, kapıları ve pencerelerinden birkaç örnek.

Gözümden kaçmayan, Szentendre sokaklarında keyifle dolaşırken baktığımda gördüğüm detaylar!

Szentendre sokaklarında gezerken bina künyeleri, kapı kolları, vb. detayları kaçırmayın!
Szentendre'de günümüz teknolojisinin çok iyi kullanıldığı bir uygulama var; karekod! Binalarda, dükkân vitrinlerinde, panolarda veya sokak tabelalarında görebileceğiniz karekodları akıllı telefonunuza okutarak orası ile ilgili bilgiye ulaşmanız, böylece kendi kendinizin rehberi olmanız mümkün. 
Sokak tabelalarına kasabayı gezmeye gelen turistler için bilgi içeren karekodlar eklerken,
eski tabelaları orijinal halleri ile korumuşlar, söküp atmamışlar!

Ben bu güzel, şirin, huzur dolu kasabada yaklaşık dört saat geçirdim. Zamanım olsaydı bir tam günümü burada yaşamak, tadına vara vara sokaklarında dolaşmak, kafelerinde oturmak isterdim. Ben ziyaret edemedim ama siz isterseniz kasabada çok sayıda gezilecek müze var. Liste şurada!

Szentendre sokaklarında yürümeye devam ederseniz ve yavaş yavaş kasabanın aşağısına doğru yönelirseniz, karşınıza Tuna nehri çıkacaktır.


Preobrazsenszka kilisesi ve kapısı (solda ve ortada), Szentendre'nin en büyük kilisesi olan Saint Peter-Paul Kilisesinin bahçesindeki Katolik Kilisesinin Polonya kökenli ilk papası olan Ioannes Paulus II'nin heykeli.

Szentendre belediye binası ve kasaba kadar sevimli küçük çöp arabası.

Aşağı eğimli sokakların ucunda Tuna nehri var!

Budapeşte'ye gitmenizi, Budapeşte'ye gitmişken mutlaka Szentendre'ye de zaman ayırmanızı öneriyor ve Szentendre'den son fotoğraflarla yazımı sonlandırıyorum.
Saygı ve sevgi ile...

Sümer Özvatan

Ekim 2016, Ankara





Roma Gezi Yazısı 





4 yorum:

  1. Yazınızı keyifle okudum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Yorum bırakma inceliğiniz için ben de teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  3. Twitter'da da paylaştım :)

    YanıtlaSil
  4. Bunun için de teşekkür. Vaktiniz olunca diğer yazılarıma da beklerim.

    YanıtlaSil